BJÖRN AXÉN - THE STORY

En excentrisk frisör, en elev och ett testamente

 

Året är 1963 och en ung Björn Axén har precis släppt in sina första kunder på sin nyöppnade hårsalong i Stockholm. Björn, upplärd av den fenomenala legenden Monsieur Alexandrede Paris, hade kunskap, kreativitet och nytänkande med sig hem från den franska modestaden. Han tog glamouren till Sverige vilket ledde till att hela frisöryrket sattes på kartan. Björn Axén la stor vikt vid service och han fick alltid varje kund att känna att det bara handlade om dem. Och det dröjde inte länge innan Björn var namnet på allas läppar.

1984 är Björn högst etablerad och kan titulera sig Kunglig Hovleverantör. Drottning Silvias vackra håruppsättningar har gett stort eko bland de europeiska kungahusen. Björns arbete lägger nu grunden för de trender vi så tydligt kan se idag.

 

Samma år börjar en artonårig Johan Hellström som lärjunge hos Björn. Johan visar direkt stor talang på salongen och belönas med högsta betyg när han tar

Gesällen, men väljer efter ett tag att satsa på sin dans- och musikalkarriär. Åren går och Johan och Björn hörs enbart av sporadiskt.

 

1993 går Björn plötsligt och tragiskt bort. Då visar det sig att Johan nio år tidigare, endast sju månader efter att han börjat som lärjunge hos Björn, skrivits in i

testamentet. Tjugosju år gammal och med helt andra planer i livet är Johan plötsligt universell arvtagare till den legendariske hovfrisören Björn Axéns livsverk. Allt vänds upp och ner. Folk råder Johan att inte ta plats vid rodret då företaget trots det starka varumärket är ett ekonomiskt sjunkande skepp.


Men Johan behövde inte många sekunder innan han bestämde sig för att tillsammans med sin kollega Peter Hägelstam anta den svåra utmaningen.


Efter ett par hungriga år med mycket slit har de lyckats städa upp och kan inleda en ny era för varumärket Björn Axén.

 

Björn Axén

 

Kvalitet och service hade alltid varit Björns starka honnörsord, vilket Johan, Peter och deras snabbt växande team tar med sig. Men Johan och Peter vill inte enbart förvalta arvet utan även ta det med i samtiden och ständigt utvecklas. De skapar nu ett värdegrundat företag utifrån kärnvärdena ödmjukhet, kunskap och ambition.

 

Idag är Björn Axén Sveriges starkaste varumärke inom hårvård.  En prestigelös organisation som förknippas med lyx och flärd, men även med kvalitet och hög servicenivå. Björn Axén fortsätter att ständigt utvecklas – både i Sverige och utomlands – precis som de gjort de första 50 åren.