Köpevillkor

Allmänna villkor

Dessa villkor gäller när du som som konsument handlar produkter eller tjänster från någon av våra salonger eller handlar från bjornaxen.se.

För att beställa på bjornaxen.se måste du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.

Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar, slutförsäljningar och leveransförseningar.

Din integritet är mycket viktig för oss och vi hanterar din personuppgifter i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Ta gärna del av vår integritetspolicy här.

Nöjd-kund-garanti

Hos oss ska du alltid vara 100% nöjd med din behandling eller produkt. Vi kallar det för nöjd-kund-garanti.

Vi lägger stor vikt vid konsultationen innan en behandling för att du ska få ett resultat som helt går i linje med dina förväntningar. Om du av någon anledning skulle vara missnöjd är du välkommen tillbaka till oss så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig igen. Självklart helt utan kostnad.

Detsamma gäller köp av produkter från Björn Axéns eget varumärke samt Björn Axén Tools som du köpt via vår e-handel eller på någon av våra salonger. Om du av någon anledning inte är helt nöjd med din produkt får du helt utan kostnad lämna tillbaka den samt får hjälp med att välja en ny produkt som förhoppningsvis passar dig bättre. Det enda vi begär är att minst halva flaskans innehåll ska vara kvar samt att du berättar för oss vad du inte var nöjd med. 

Kontakta oss gärna på 08-545 27 350 eller kundservice@bjornaxen.se så berättar vi mer.

Betalning, priser & erbjudanden

På våra salonger kan du betala med Amex, Visa, Diners, presentkort och Swish. Alla våra salonger är kontantfria.

Alla priser på vår hemsida anges i svenska kronor och inkluderar 25% moms. Kostnad för frakt kan tillkomma. Pris på kurser anges både inklusive 25% moms samt exklusive moms.

På bjornaxen.se kan du via Klarna Checkout betala med kortbetalning (Visa, MasterCard, American Express), direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB), faktura, delbetalning samt Betala direkt.

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Om du tidigare har handlat med Klarna Checkout och därigenom angivit din adress kommer din adress automatiskt att fyllas i så fort du angett din e-postadress och postnummer. 

Alla frågor angående din betalning hanteras av Klarna.
Klarna kontaktar du på 08 - 120 120 10
Se Klarnas öppettider här

Här kan du ta del av Klarnas fullständiga köpevillkor.

Leveranser & beställning

Beställning lagda vardagar innan kl 14.30 skickas samma dag. Om beställningen läggs efter 14.30 eller under helg skickas ordern nästföljande vardag.

Vi erbjuder följande leveransalternativ:

Hämta hos ombud 49 sek
Leveranstid: 2-4 vardagar.
Vi samarbetar med Schenker och PostNord. Val av speditör beror på hur mycket din beställning väger eller om du har köpt en trycksatt sprayburk ex. en hårspray eller ett torrschampo. Aerosoler (sprayer) kan endast skickas med tjänsten Schenker Ombud. I de flesta fall kan du själv välja om du vill hämta ditt paket på hos ett PostNord- eller Schenkerombud.

Varubrev 39 sek
Leveranstid: 2-3 vardagar.
Alternativet varubrev är aktuellt för beställningar som väger mindre än 500 gram samt är max 7 cm höga, 25 cm breda och kortare än 34 cm. cm. Om din brevlåda skulle vara för liten för försändelsen kommer den att gå vidare till ditt postombud. Trycksatta sprayburkar kan ej skickas som varubrev och kan endast skickas med tjänsten Schenker Ombud.

Avisering

När din order lämnar vårt lager får du ett mail med en spårningslänk. När beställningen sedan ankommer ditt utlämningsställe aviseras du med sms. Du kan även följa din order genom att logga in på Mina sidor.

Orderbekräftelse, leveransbekräftelse & kvitto

När du lagt en godkänd beställning så erhåller du en orderbekräftelse till din angivna e-postadress. Om du inte fått din orderbekräftelse inom 30 minuter, kontrollera din skräppost eller kontakta oss på kundservice@bjornaxen.se.

När din beställning är plockad och har lämnat vårt lager skickar vi en leveransbekräftelse tillsammans med en spårningslänk. Tyvärr är det inte möjligt att få en spårningslänk om du valt leveranssättet Varubrev. Tillsammans med din leverans får du ditt kvitto.

Sen eller skadad leverans

Vi är mycket måna om att du ska vara nöjd med ditt köp hos oss. Om din beställning är sen eller skadats på vägen ber vi dig kontakta oss på kundservice@bjornaxen.se så kommer vi göra allt för att hjälpa dig.

Fri frakt

Du får alltid fri frakt på beställningar över 300 kr.

Spåra ditt paket

När din beställning är plockad och har lämnat vårt lager skickar vi en leveransbekräftelse per e-post tillsammans med en spårningslänk. Du hittar även spårningslänken under Mina sidor. Logga in här. Om du valt leveranssättet Varubrev kan vi tyvärr inte skicka en spårningslänk.

Delleveranser

Vi erbjuder inte delleveranser. Om en eller flera produkter saknas i din beställning kommer hela ordern annulleras. I det fallet vi av någon anledning måste annullera en order kommer vår Kundservice att kontakta dig så snart som möjligt. Självklart hjälper vi dig att lägga en ny order och hitta en bra ersättningsprodukt.

Ej uthämtad beställning

Ditt paket ligger kvar 14 dagar på ditt utlämningsställe innan den returneras till vårt lager. För ej uthämtad beställning debiterar vi 149 kr. Om du på något sätt fått förhinder och inte kan hämta ut ditt paket innan 14 dagar, kontakta oss så snart som möjligt på kundservice@bjornaxen.se så hjälper vi dig.

Det är upp till dig som kund att ange en korrekt leveransadress. Om Björn Axéns får tillbaka ett paket som skickats till en felaktigt uppgiven adress debiterar vi 149 kr.

Ångerrätt, byte & reklamation

Om du ångrar ditt e-handelsköp ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt efter du lagt din beställning på kundservice@bjornaxen.se eller telefon 08-545 27 350. Om din beställning redan hunnit lämna vårt lager kan vi tyvärr inte stoppa den och du måste istället göra en retur.

Du har 30 dagars ångerrätt från det att du hämtat ut ditt paket. Du står själv för returfrakten om du ångrar dig.

30 dagars ångerrätt gäller även när du köpt din produkt på någon av våra salonger. Ta med ditt kvitto.

För att du ska få ångra ditt köp måste produkt och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Eventuell plombering får eller sigill får ej vara brutet.

Vi kan inte hantera byten i vår e-handel. Vill du byta din produkt får du först returnera den och sedan göra ett nytt köp.

Reklamation

Björn Axén följer Konsumentverkets regler för reklamationsrätt.

Om du vill reklamera en produkt som du köpt i vår e-handel skickar du ett mail till kundservice@bjornaxen.se där du beskriver vad du upplever som fel med din produkt samt ange namn, telefonnummer och e-post.

I vissa fall kommer vi be dig att skicka tillbaka produkten till oss, så det är viktigt att du inte slänger produkten förrän ditt ärende är avslutat. Produkten skickas då till:

Björn Axén Retail
Reklamation
Birger Jarlsgatan 124
114 20 Stockholm

Kom ihåg att skicka med uppgifter om vad du heter samt hur vi kontaktar dig. Du kan självklart även lämna in produkter du köpt på bjornaxen.se på någon av våra salonger.
Om du köpt produkten på någon av våra salonger ber vi dig lämna tillbaka den där. Ta med ditt kvitto.

Vid godkänd reklamation återbetalar vi summan för dina produkter, eventuell frakt och returfrakt inom 30 dagar.

Retur

Det lättaste är om du packar din produkt väl skyddad i samma låda som den kom i. Om du vill lämna tillbaka en trycksatt sprayburk så gäller speciella regler, se information nedan.

Returen skickar du till:

Björn Axén Retail AB
c/o Börjes Logistik & Spedition
Tegelvägen 4
(Port 10-11)
382 92 Nybro

Det är viktigt att du bifogar Retursedeln med din retur så att vi vet vem du är. Retursedeln är bifogad i ditt paket. Du kan även skriva ut en ny retursedel här.

Att hantera en retur tar 1-3 veckor. När returen godkänts skickar vi ett bekräftelsemail till dig samt gör en återbetalning till ditt konto eller uppdaterar din faktura.

Notera att du själv står för returfrakten om du ångrar ditt köp. Det är även du som står för risken under returfrakten.

Retur av trycksatta sprayburkar

Om du vill returnera en trycksatt sprayburk är det enklaste att du returnerar den i samma förpackning som den kom i förmärkt med etiketten LQ-farligt gods. Om du tappat bort eller slängt din förpackning måste du skriva ut en ny LQ etikett här som du sedan klistrar fast på försändelsen.

Fyll förpackningen med fyllnadsmaterial så den ligger säkert. I övrigt gäller de vanliga rutinerna för returer.

Återbetalning

Så fort vi registrerat en godkänd retur kommer Klarna automatisk skicka tillbaka pengarna via det betalsättet som du handlade med.

Du kan läsa mer om hur och när pengarna återbetalas på Klarnas hemsida här

Alla frågor angående din återbetalning hanteras av Klarna.
Klarna kontaktar du på 08 - 120 120 10
Öppettider Klarnas kundservice
Måndag – fredag: 08.00 – 22.00
Lördag – söndag: 10.00 – 17.00
Helgdagar: Stängt

Garantier & manualer

Garanti på varan lämnas av Björn Axén. Det är därför viktigt att du sparar kvittot för köpet för att garantin ska gälla. Om du känner dig det minsta osäker på garantin eller de anvisningar som medföljer din produkt, kontakta kundservice@bjornaxen.se innan användning så vi kan hjälpa dig.

Björn Axéns användargarantier förutsätter att produkten handhas på rekommenderat sätt samt att användningsområdet för produkten följer Björn Axéns rekommendationer. På bjornaxen.se kan du alltid läsa om hur du använder våra produkter.

Garanti på elprodukter gäller i två år (from inköpsdag eller leveransdag) och innefattar tillverkningsdefekter.

Manualer
Om du tappat bort en manual till ditt stylingverktyg eller hårfön kan du ladda ner den igen under respektive produkts sida här.

Allergisk reaktion

För oss är det viktigt att du är välinformerad inför ditt köp av våra produkter. På vår hemsida kan du ta del av ingredienslistor och övrigt som gäller innehåll till exempel doft.

Våra produkter är doftsatta med hypoallergenic parfymer eller naturliga oljor eller är helt parfymfria och vi tar alltid fram våra produkter med hänsyn till både människa och miljö. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med produktutveckling.

Om du ändå är osäker på vad en produkt innehåller, kontakta oss innan användning på kundservice@bjornaxen.se så svarar vi på dina frågor.

Transportrestriktioner

Om du vill returnera en trycksatt sprayburk är det enklaste att du returnerar den i samma förpackning som den kom i förmärkt med etiketten LQ-farligt gods. Om du tappat bort eller slängt din förpackning måste du skriva ut en ny LQ etikett här som du sedan klistrar fast på försändelsen.

Fyll förpackningen med fyllnadsmaterial så den ligger säkert. I övrigt gäller de vanliga rutinerna för returer.

Avbokning av frisörbesök

Har du bokat en tid hos oss och får förhinder vill vi att du avbokar senast 24 timmar innan din avtalade tid. Ej avbokad tid debiteras med 100 %. Du avbokar genom att ringa på 08-545 27 350.

Bäst-före-datum

Alla Björn Axéns produkter* bär en symbol som kallas för ”Open jar”. Detta innebär att produkten rekommenderas att användas inom 12 månader efter första användningstillfället. Efter 12 månader kan produktens egenskaper förändras och vi kan inte längre garantera att kvalitén fortfarande är fullgod.

*Gäller ej för trycksatta sprayburkar då dessa är ett slutet system och inte räknas som ”öppnade” när produkten används för första gången.

Kod i botten av flaskan

På Björn Axéns förpackningar kan du finna en tryckt sifferkod som antingen startar med bokstäverna PD eller MD. PD står för Production Date (=produktionsdatum) och MD står för Manufacturing Date (=produktionsdatum. PD och MD är alltså samma sak. Efterföljande siffror är det datum som produkten har tillverkats. Ex MD080518 betyder att den är tillverkad 8 maj 2018. Så ordningen på siffrorna är alltså DAG/MÅNAD/ÅR. Denna information är inte ett lagkrav men Björn Axén anser att det är ett bra sätt för konsumenterna att känna till när produkten producerades.

Lämna in dina tomma hårvårdsförpackningar och få 10% på ett köp

Om du lämnar in dina tomma hårvårdsförpackningar på någon av våra salonger så får du alltid 10% rabatt på produkter från Björn Axéns eget varumärke. Köpet måste göras i anslutning till inlämning.

Erbjudandet gäller på Björn Axéns salonger på Birger Jarlsgatan 33, Norrlandsgatan 7 och Roslagstull på varumärket Björn Axéns hår- & hudvårdsprodukter (ej på Björn Axén Tools).

Plast och aluminium är en av vår tids största miljöutmaningar. Vi på Björn Axén jobbar ständigt för att minska plaståtgången i våra förpackningar och öka andelen återvunnet material. Ett viktigt steg vi tagit är att utveckla en refill-förpackning som innehåller 80% mindre plast än de vanliga förpackningarna. Läs mer här.

Här kan du även ta del av vår guide för hur du sopsorterar i badrummet.

Insamling av elavfall

Om du köpt din Björn Axén Tool på någon av våra salonger eller i vår e-handel är du givetvis välkommen att lämna tillbaka den för återvinning hos oss när den är förbrukad. Du kan även lämna din förbrukade elprodukt på din lokala återvinningsstation.

Återförsäljare

Om du som företag är intresserad av att börja sälja våra produkter är du välkommen att kontakta oss på kundservice@bjornaxen.se eller fylla i formuläret som du hittar här. Ta gärna del av information för återförsäljare här.

Om att handla Björn Axéns produkter

Du kan köpa Björn Axén produkter via vår e-handel, på någon av våra salonger eller hos våra återförsäljare. Björn Axéns produkter säljs på bland annat Åhléns, Kicks, H&M, Lindex, Apotea, Matas, Vitas och Kronans Apotek.

Force Majeure

Vi reserverar oss för händelser som helt ligger utanför Björn Axéns kontroll som till exempel naturkatastrofer, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från våra underleverantörer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden. I fallet att något av ovan inträffar har Björn Axén rätt att bryta ingånget avtal.

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Du når Allmänna Reklamationsnämnden på tel: 08-508 860 00 måndag - onsdag 09:00 - 12:00, 13:00 - 15:00 och torsdag - fredag 09:00 - 12:00. Du kan även skicka e-post till arn@arn.se.

Läs gärna mer här: arn.se/konsument

Du kan även lämna in ditt klagomål via Europeiska Kommissionens onlineplattform för tvistlösning. Den hittar du här

Ändring av köpevillkor

Köpevillkoren kan komma att ändras om vi lägger till eller förändrar något i vårt erbjudande eller om lagen så kräver. Via kundservice@bjornaxen.se kan du alltid få information om de köpevillkor som gällde vid tiden för ditt köp. Detta är version 1.1 av köpevillkoren.