Köpvillkor

Dessa villkor gäller när du som kund köper produkter eller tjänster från någon av våra salonger eller från bjornaxen.se.

 

Allmänt

För att beställa på bjornaxen.se måste du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.

Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar, slutförsäljningar och leveransförseningar.

Din integritet är mycket viktig för oss och vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Ta gärna del av vår integritetspolicy här.

Björn Axéns integritetspolicy

 

Nöjd-kund-garanti

Hos oss ska du alltid vara 100% nöjd med din behandling eller produkt. Vi kallar det för nöjd-kund-garanti.

Vi lägger stor vikt vid konsultationen innan en behandling för att du ska få ett resultat som går i linje med dina förväntningar. Om du av någon anledning skulle vara missnöjd med ditt resultat är du välkommen tillbaka inom 2 veckor.

Samma regel gäller köp av produkter från Björn Axéns eget varumärke samt Björn Axén Tools som du köpt via vår e-handel eller på någon av våra salonger. Om du av någon anledning inte är helt nöjd med din produkt får du lämna tillbaka den utan kostnad. Vi hjälper dig gärna med att välja en ny produkt som förhoppningsvis passar dig och ditt hår bättre. Det enda vi begär är att minst halva flaskans innehåll ska vara kvar samt en förklaring kring vad du inte var nöjd med.

Kontakta oss gärna på 08-545 27 350 eller kundservice@bjornaxen.se så berättar vi mer.

 

Betalning, priser & erbjudanden

På våra salonger kan du betala med Amex, Visa, Diners, presentkort och Swish. Du kan även välja faktura eller delbetalning via Qliro. Alla våra salonger är kontantfria.
Alla priser på bjornaxen.se anges i svenska kronor och på bjornaxen.com i Euro och inkluderar 25% moms. Kostnad för frakt kan tillkomma.

På bjornaxen.se kan du via Klarna Checkout betala med kortbetalning (Visa, MasterCard, American Express), direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB), faktura, delbetalning samt Betala direkt.

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Om du tidigare har handlat med Klarna Checkout och därigenom angivit din adress kommer din adress automatiskt att fyllas i så fort du angett din e-postadress och postnummer.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Alla frågor angående din betalning hanteras av Klarna.

Klarna kontaktar du på 08 - 120 120 10

Klarnas kundservice

Klarnas köpvillkor

Klarnas dataskyddsinformation

 

Leveranser & beställning

Beställning lagda vardagar skickas alltid nästföljande vardag. Om beställningen läggs under helg eller helgdag skickas ordern nästföljande vardag.
Vi erbjuder följande leveransalternativ på bjornaxen.se:

Varubrev 39 SEK
Hämta hos ombud 49 SEK
Hemleverans 79 SEK

Leveranstid: 2-4 vardagar.

Vi samarbetar med PostNord och Schenker.

 

Avisering

När din order lämnar vårt lager får du ett mail med en spårningslänk. När beställningen sedan ankommer till ditt utlämningsställe aviseras du med sms. Har du frågor om din order är du välkommen att ringa till 08-545 27 350 eller maila kundservice@bjornaxen.se.

 

Orderbekräftelse, leveransbekräftelse & kvitto

När du lagt en godkänd beställning så erhåller du en orderbekräftelse till din angivna e-postadress. Om du inte fått din orderbekräftelse inom 30 minuter, kontrollera din skräppost eller kontakta oss på kundservice@bjornaxen.se.

När din beställning är plockad och har lämnat vårt lager skickar vi en leveransbekräftelse tillsammans med en spårningslänk. Tillsammans med din leverans får du ditt kvitto.

 

Sen eller skadad leverans

Vi är mycket måna om att du ska vara nöjd med ditt köp hos oss. Om din beställning är sen eller har skadats på vägen ber vi dig kontakta oss på kundservice@bjornaxen.se så snart som möjligt så gör vi allt vi kan för att hjälpa dig.

 

Fri frakt

Du får alltid fri frakt på beställningar över 500 kr inom Sverige.

 

Spåra ditt paket

När din beställning är plockad och har lämnat vårt lager skickar vi en leveransbekräftelse per e-post tillsammans med en spårningslänk.

 

Delleveranser

Vi erbjuder inte delleveranser. Om en eller flera produkter saknas i din beställning kommer hela ordern annulleras. I det fallet vi av någon anledning måste annullera en order kommer vår Kundservice att kontakta dig så snart som möjligt. Självklart hjälper vi dig att lägga en ny order och hitta en bra ersättningsprodukt.

 

Ej uthämtad beställning

Ditt paket ligger kvar 14 dagar på ditt utlämningsställe innan den returneras till vårt lager. För ej uthämtad beställning debiterar vi 149 kr. Om du på något sätt fått förhinder och inte kan hämta ut ditt paket innan 14 dagar, kontakta oss så snart som möjligt på kundservice@bjornaxen.se så hjälper vi dig.

Det är upp till dig som kund att ange en korrekt leveransadress. Om Björn Axén får tillbaka ett paket som skickats till en felaktigt uppgiven adress debiterar vi 149 kr.

 

Ångerrätt, byte & reklamation

Om du ångrar ditt e-handelsköp ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt efter du lagt din beställning på kundservice@bjornaxen.se eller telefon 08-545 27 350. Om din beställning redan hunnit lämna vårt lager kan vi tyvärr inte stoppa den och du måste istället göra en retur.

Du har 30 dagars ångerrätt från det att du hämtat ut ditt paket. Du står själv för returfrakten om du ångrar dig.

30 dagars ångerrätt gäller även när du köpt din produkt på någon av våra salonger. Ta med ditt kvitto.

För att du ska få ångra ditt köp måste produkt och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Eventuell plombering får eller sigill får ej vara brutet.

Vi kan inte hantera byten i vår e-handel. Vill du byta din produkt får du först returnera den och sedan göra ett nytt köp.

 

Reklamation

Björn Axén följer Konsumentverkets regler för reklamationsrätt.

Om du vill reklamera en produkt som du köpt i vår e-handel skickar du ett mail till kundservice@bjornaxen.se där du beskriver vad du upplever som fel med din produkt samt ange namn, telefonnummer och e-post.

I vissa fall kommer vi be dig att skicka tillbaka produkten till oss, så det är viktigt att du inte slänger produkten förrän ditt ärende är avslutat.

Produkten skickas då till:

Björn Axén Retail
Reklamation
Birger Jarlsgatan 124
114 20 Stockholm

Kom ihåg att skicka med uppgifter om vad du heter samt hur vi kontaktar dig. Du kan självklart även lämna in produkter du köpt på bjornaxen.se på någon av våra salonger.

Om du köpt produkten på någon av våra salonger ber vi dig lämna tillbaka den där. Ta med ditt kvitto.

Vid godkänd reklamation återbetalar vi summan för dina produkter, eventuell frakt och returfrakt inom 30 dagar.

 

Reklamation av Björn Axéns produkter köpta via en återförsäljare

Om du vill reklamera en Björn Axén produkt som du köpt hos någon av våra återförsäljare är det den återförsäljaren som hanterar eventuella reklamationer. Information om var du ska vända dig hittar du på respektive företagshemsida.

 

Retur

Det lättaste är om du packar din produkt väl skyddad i samma låda som den kom i. Om du vill lämna tillbaka en trycksatt sprayburk så gäller speciella regler, se information nedan.

Returen skickar du till:

Björn Axén Retail AB
c/o Emotion Logistics AB
Retur
Tegelvägen 4 (Port 10-11)
382 92 Nybro

Att hantera en retur tar 1-3 veckor. När returen godkänts skickar vi ett bekräftelsemail till dig samt gör en återbetalning till ditt konto eller uppdaterar din faktura.

Notera att du själv står för returfrakten om du ångrar ditt köp. Det är även du som står för risken under returfrakten.

Skriv ut retursedel här

 

Retur av trycksatta sprayburkar

Om du vill returnera en trycksatt sprayburk är det enklaste att du returnerar den i samma förpackning som den kom i förmärkt med etiketten LQ-farligt gods. Om du tappat bort eller slängt din förpackning måste du skriva ut en ny LQ etikett som du sedan klistrar fast på försändelsen.

Fyll förpackningen med fyllnadsmaterial så den ligger säkert. I övrigt gäller de vanliga rutinerna för returer.

Skriv ut LQ-etikett här

 

Återbetalning

Så fort vi registrerat en godkänd retur kommer Klarna automatisk skicka tillbaka pengarna via det betalsättet som du valde att köpa produkten med.

Du kan läsa mer om hur och när pengarna återbetalas på Klarnas hemsida.

Om återbetalning

Alla frågor angående din återbetalning hanteras av Klarna.

Telefonnummer: 08 - 120 120 10

Öppettider
Måndag – fredag: 08.00 – 22.00
Lördag – söndag: 10.00 – 17.00
Helgdagar: Stängt

 

Garantier

Garanti på varan lämnas av Björn Axén. Det är därför viktigt att du sparar kvittot för köpet för att garantin ska gälla. Om du känner dig osäker på garantin eller de anvisningar som medföljer din produkt, kontakta kundservice@bjornaxen.se innan användning så vi kan hjälpa dig.

Björn Axéns användargarantier förutsätter att produkten handhas på rekommenderat sätt samt att användningsområdet för produkten följer Björn Axéns rekommendationer. På bjornaxen.se kan du alltid läsa om hur du använder våra produkter.

Garanti på elprodukter gäller i två år (from inköpsdag eller leveransdag) och innefattar tillverkningsdefekter.

 

Manualer

Om du tappat bort en manual till ditt stylingverktyg eller hårfön kan du ladda ner den igen på OBH Nordicas hemsida.

OBH Nordica

 

Allergisk reaktion

För oss är det viktigt att du är välinformerad inför ditt köp av våra produkter. På vår hemsida kan du ta del av ingredienslistor och övrigt som gäller innehåll.
Björn Axéns produkter är doftsatta med hypoallergenic parfymer, naturliga oljor eller är helt parfymfria och vi tar alltid fram våra produkter med hänsyn till både människa och miljö.

Om du är osäker på vad en produkt innehåller, kontakta oss innan användning på kundservice@bjornaxen.se så svarar vi på dina frågor.

 

Transportrestriktioner

Om du vill returnera en trycksatt sprayburk är det enklaste att du returnerar den i samma förpackning som den kom i förmärkt med etiketten LQ-farligt gods. Om du tappat bort eller slängt din förpackning måste du skriva ut en ny LQ etikett här som du sedan klistrar fast på försändelsen.

Fyll förpackningen med fyllnadsmaterial så den ligger säkert. I övrigt gäller de vanliga rutinerna för returer.

 

Avbokning av frisörbesök

Har du bokat en tid hos oss och får förhinder vill vi att du avbokar senast 24 timmar innan din avtalade tid. Ej avbokad tid debiteras med 100 %. Du avbokar genom att ringa på 08-545 27 350 alternativt via vår onlinebokning.

Till onlinebokningen

 

Bäst-före-datum

Alla Björn Axéns produkter* bär en symbol som kallas för ”Open jar”. Detta innebär att produkten rekommenderas att användas inom 12 månader efter första användningstillfället. Efter 12 månader kan produktens egenskaper förändras och vi kan inte längre garantera att kvalitén fortfarande är fullgod.

*Gäller ej för trycksatta sprayburkar då dessa är ett slutet system och inte räknas som ”öppnade” när produkten används för första gången.

 

Kod i botten av förpackningen

På Björn Axéns förpackningar kan du finna en tryckt sifferkod som antingen startar med bokstäverna PD eller MD. PD står för Production Date (=produktionsdatum) och MD står för Manufacturing Date (=produktionsdatum. PD och MD är alltså samma sak. Efterföljande siffror är det datum som produkten har tillverkats. Ex MD080518 betyder att den är tillverkad 8 maj 2018. Så ordningen på siffrorna är alltså DAG/MÅNAD/ÅR. Denna information är inte ett lagkrav men Björn Axén anser att det är ett bra sätt för konsumenterna att känna till när produkten producerades.

 

Lämna in dina tomma hårvårdsförpackningar och få 10% på ett köp

Om du lämnar in dina tomma hårvårdsförpackningar på någon av våra salonger så får du alltid 10% rabatt på produkter från Björn Axéns eget varumärke. Köpet måste göras i anslutning till inlämning.

Erbjudandet gäller på Björn Axéns salonger på Birger Jarlsgatan 33, Norrlandsgatan 7 och Roslagstull på varumärket Björn Axéns hår- & hudvårdsprodukter (ej på Björn Axén Tools).

 

Insamling av elavfall

Om du köpt din Björn Axén Tool på någon av våra salonger eller i vår e-handel är du givetvis välkommen att lämna tillbaka den för återvinning hos oss när den är förbrukad. Du kan även lämna din förbrukade elprodukt på din lokala återvinningsstation.

 

Återförsäljare

Om du som företag är intresserad av att börja sälja våra produkter är du välkommen att kontakta oss på kundservice@bjornaxen.se eller fylla i formuläret som du hittar här. Ta gärna del av information för återförsäljare här.

 

Handla Björn Axéns produkter

Du kan köpa Björn Axén produkter via vår e-handel, på någon av våra salonger eller hos våra återförsäljare. Björn Axéns produkter säljs på bland annat Åhléns, Kicks, H&M, Lindex, Apotea, Matas, Vitas och Kronans Apotek.

 

Force Majeure

Vi reserverar oss för händelser som helt ligger utanför Björn Axéns kontroll som till exempel naturkatastrofer, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från våra underleverantörer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden. I fallet att något av ovan inträffar har Björn Axén rätt att bryta ingånget avtal.

 

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Du når Allmänna Reklamationsnämnden på tel: 08-508 860 00 måndag - onsdag 09:00 - 12:00, 13:00 - 15:00 och torsdag - fredag 09:00 - 12:00. Du kan även skicka e-post till arn@arn.se.

Allmänna Reklamationsnämndens hemsida

Du kan även lämna in ditt klagomål via Europeiska Kommissionens onlineplattform för tvistlösning.

Den hittar du här.

https://ec.europa.eu/

 

Ändring av köpevillkor

Köpevillkoren kan komma att ändras om vi lägger till eller förändrar något i vårt erbjudande eller om lagen så kräver. Via kundservice@bjornaxen.se kan du alltid få information om de köpevillkor som gällde vid tiden för ditt köp. Detta är version 1.5 av köpevillkoren.

Copyright © Björn Axén 2021. Björn Axén Retail AB, org. nr: 556545-4302