Vanliga frågor inför frisörbesöket

Har du glömt ditt lösenord till onlinebokningen, vill veta om vi har frisörlicens eller vilken färgbehandling du ska välja? Här hittar du svaren på de flesta av dina frågor inför frisörbesöket. Ta del av alla vanliga frågor här!

  • Inför frisörbesöket  Jag har fått förhinder, får jag boka av?
  • Har du bokat en tid hos oss och får förhinder vill vi att du avbokar senast 24 timmar innan din avtalade tid. Ej avbokad tid debiteras med 100 %. Du avbokar genom att ringa på 08-545 27 350.
  • Inför frisörbesöket  Jag har glömt lösenordet till bokningen, vad gör jag?

  • Då är det bästa att du hör av dig till oss per mail eller telefon . Du kan även återställa ditt lösenord genom att gå in i vår onlinebokning här. Du hittar länken till ”Glömt lösenord” längst ner på sidan.

  • Inför frisörbesöket  Hur länge får jag boka av mitt frisörbesök?

  • Har du bokat en tid hos oss och får förhinder måste du avboka senast 24 timmar innan din avtalade tid. Ej avbokad tid debiteras med 100 %. Du avbokar genom att ringa oss på 08-545 27 350.

  • Inför frisörbesöket  Vilken färgbehandling ska jag boka?

  • Det finns två olika färgbehandlingar. Avancerad färg/folieslingor är blekning och slingor och när du vill applicera mer än en färg. Toning/bottenfärg är när din behandling bara innehåller en färg tex i syfte att täcka grå hår.

    Läs mer om Avancerad färg/folieslingor
    Läs mer om toning/bottenfärg

    Ring oss gärna på 08-545 27 350 om du har fler frågor kring din färgbehandling.

  • Inför frisörbesöket  Vad ska jag tänka på innan jag färgar håret?

  • När du är på salong för att färga håret så finns det en liten risk att det hamnar färg någonstans där det inte ska. Även om det med största sannolikhet inte kommer hända kan det ändå vara klokt att inför ett besök inte välja de kläder du är allra mest rädd om. Självklart gör vi alltid vårt bästa för att skydda dina kläder när du är hos oss.

  • Inför frisörbesöket  Skillnad mellan varm- och kall rakpermanent?

  • Under varm rakpermanent använder man plattång i håret som fortfarande innehåller permanentvätska. Effekten blir då ett spikrakt hår. Den kalla rakpermanenten görs utan plattång och dämpar lockighet/frissighet samt gör håret lättare att hantera.

  • Inför frisörbesöket  Ingår tvätt när jag bokar en uppsättning?

  • Nej, det ingår inte. Anledningen är att ett helt nytvättat hår är svårare för frisören att forma . Vi rekommenderar att du tvättar håret på morgonen samma dag eller kvällen innan samt att du undviker stylingprodukter. Håret ska vara fönat eller självtorkat när du kommer till oss.

    Om du av någon anledning inte hunnit tvätta håret kan vi självklart hjälpa dig med det. Då måste du ange det vid bokning eftersom tiden för din behandling blir längre. Observera att även priset påverkas.

  • Inför frisörbesöket  Vad ska jag tänka på innan jag gör en uppsättning?

  • Om du har bokat tid för uppsättning hos oss så rekommenderar vi att du bär kläder som du kan ta av utan att behöva dra dem över huvudet. På så sätt riskerar du inte att uppsättningen förstörs vid ett eventuellt ombyte. För att håret ska vara som bäst inför en uppsättning bör ditt hår vara tvättat och torrt vid ditt besök.

  • Inför frisörbesöket  Jag vill göra extensions, vilken leverantör använder ni?

  • Vi använder Hairtalk, Great Length samt Toupema Bengal. 

  • Inför frisörbesöket  Vad är skillnaden på de olika frisörkategorierna?

  • På våra salonger har vi fem olika kategorier frisörer och här nedan kan du läsa vad de olika titlarna står för.

    Trainee
    Våra trainees har gått vår frisörutbildning Björn Axén Academy, och arbetar nu för att få erfarenhet och snabbhet i yrket. En trainee leds alltid av en handledare som finns till hands om behovet uppstår. Kunskapsnivån hos våra trainees är hög och du är i säkra händer men ibland kan en behandling ta något längre tid.

    Junior hairdresser
    Våra Junior Hairdressers har utbildats på vår skola, Björn Axén Academy, och har avslutat vår 1-åriga frisörutbildning. Nu är de anställda på någon av Björn Axéns salonger och behärskar alla tekniker inom frisöryrket. Våra Junior Hairdressers arbetar för att bli kvalificerade att avlägga gesällprovet och för att ta frisörlicens genom att komma upp i ett visst antal arbetstimmar för att få den fulla yrkeserfarenheten.

    Hairdresser
    Alla våra hairdressers har mycket god erfarenhet och behärskar allt inom frisöryrket. Majoriteten av frisörerna på Björn Axén har titeln hairdresser. För att få arbeta som hairdresser på Björn Axén måste du bl a uppvisa din yrkesskicklighet genom flera arbetsprover.

    Top stylist & senior top sylist
    Efter många års erfarenhet från yrket och flera års anställning på Björn Axén finns möjligheten att bli Top Stylist. Det innebär att du har lång erfarenhet och ett fantastiskt kunnande inom frisöryrket. Den högsta titeln inom Björn Axén kallas Senior Top Stylist. Denna titel borgar för exceptionell kunskap inom frisöryrket. Ingen av dessa positioner går att söka utan tilldelas medarbetaren av företagets VD och konstnärliga ledare.

  • Inför frisörbesöket  Har alla frisörer hos er frisörlicens?

  • Ja, självklart har alla frisörer hos oss frisörlicens! Frisörlicens får alla frisörer som har avlagt delprov eller gesällprov. Du som kund kan känna dig trygg med att en frisör som har frisörlicens är kunnig inom yrket och är väl utbildad. Läs gärna mer om frisörlicens här

  • Inför frisörbesöket  Jag har glömt vilken frisör jag var hos sist, hur gör jag?

  • Kontakta oss på info@bjornaxen.se eller ring 08-545 27 350 så återkommer vi till dig med vilken frisör du besökte sist.

  • Inför frisörbesöket  Ingår tvätt i min behandling?

  • Det beror på vad du bokat, men tvätt ingår i de flesta behandlingarna. Tvätt ingår inte i håruppsättning, puts, lugg och quickfix. 

  • Inför frisörbesöket  Varför kan jag inte boka alla behandlingar online?

  • De flesta behandlingarna kan du boka online. Vissa behandlingar är dock svåra att veta tidsåtgången på då de är anpassade efter dina förutsättningar till exempel permanent eller extensions. Du kan inte heller boka puts eller luggklippning via onlinebokningen då vi manuellt måste avgöra vilken ledig tid som passar bäst. Ring oss på 08-545 27 350 för att boka. 

  • Inför frisörbesöket  Ska man boka in en konsultation innan sitt besök?

  • Om du ska göra en större förändring eller är osäker av annat skäl är det jättebra att boka in en konsultation. Annars ingår en kortare konsultation i alla behandlingar.

    Notera att om du aldrig gjort extensions eller permanent tidigare hos oss måste du komma på konsultation innan för att vi ska kunna ge en bra prisbild. En sådan konsultation brukar ta ca 15-30 minuter. Kostnaden för konsultationen dras sedan av vid själva behandlingstillfället. I bruduppsättning/makeup ingår alltid konsultation.

  • Inför frisörbesöket  Vad gör jag om jag är missnöjd efter mitt besök?

  • Hos oss ska du alltid vara 100% nöjd med din behandling eller produkt. Vi kallar det för nöjd-kund-garanti! Vi lägger stor vikt vid konsultationen innan en behandling för att du ska få ett resultat som helt går i linje med dina förväntningar. Om du av någon anledning skulle vara missnöjd är du välkommen tillbaka till oss inom två veckor så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig igen. Kontakta oss på 08-545 27 350 så berättar vi mer.

  • Inför frisörbesöket  Vilka färger använder ni på salongen?

  • Vi använder L’Oréal Professionnel. 

  • Inför frisörbesöket  Kan ni komma hem till mig för behandling?

  • Ja, det kan vi. Kontakta oss i god tid innan så hjälper vi dig med prisuppgift och bokning. Kontakta oss på 08-545 27 350 så berättar vi mer.

  • Inför frisörbesöket  Vad har ni för öppettider?

  • Se öppettider för respektive salong här.