Vive Le Pouf

Frisyrer har genom tiderna använts kontinuerligt för att utrycka social status, grupptillhörighet, politiska åsikter och personliga intressen. Le Pouf, den höga, labyrintliknande håruppsättningen som var populär i Louis XVI’s Frankrike i slutet av 1700-talet, var inget undantag. Den var avantgarde, extravagant och unik – perfekt for Marie Antoinette. När Marie bar frisyren till sin man Louis XVI’s kröning var alla hovdamers blickar fixerade på henne och hennes avundsvärda hår. En trend är född.  

Le Pouf var verkligen ett konstverk. För att skapa den användes allt från ståltråd, tyg, gasbinda och djurhår. Namnet "Pouf" var ett beskrivande namn för hårstilen. Dynor och kuddar användes för att forma och strukturera håret så stort och högt som möjligt. Håret, tillsammans med löshår, fästes och formades för att slutligen sättas med en pomada gjord på animaliskt fett och parfym för att sedan pudras ordentligt.  

När grunden väl var lagd var det dags att börja dekorera. Här var det endast fantasin som satte gränserna. Dekorativa band, pärlor, juveler och fjädrar var bara en början. Det användes även blommor, uppstoppade djur, miniatyrskepp och små statyetter för att skapa de rätta kreationerna. 

En Pouf kunde dekoreras så att den gav uttryck för känslor, personliga intressen, firande av en specifik händelse eller tog ställning politiskt. 

Marie Antoinette kan kanske inte ta åt sig äran som upphovskvinna till Le Pouf men hon blev snabbt dess galjonsfigur. En av hennes mer minnesvärda skapelser var den hon bar för att fira Louis XVIs vaccination mot smittkoppor. En Pouf utsmyckad med symboler för Louis, läkarvetenskap och fred. Vaccination var ett kontroversiellt ämne i Frankrike på den tiden och Maries Pouf bidrog till att göra folkopinionen mer positiv. 

Ytterligare ett uppmärksammat tillfälle var när kvinnorna i hovet bar stora fartyg i håret för att visa sitt stöd för den franska kungliga flottan som kämpade ute till sjöss. 

Trenden letade sig så småningom även ut utanför noblessens kretsar och engagerade mindre bemedlade kvinnor, som i brist på annat dekorerade sina håruppsättningar med allt ifrån morötter till olika kålsorter.   

Så småningom tog Le Pouf-eran slut och lämnade plats för en ny tid i Frankrike och, inte minst, nya frisyrer. Väl värt att komma ihåg är dock att Le Pouf var så mycket mer än en frisyr. Den var ett djärvt och kreativt sätt för kvinnor att ta ställning och påverka samhället trots den passiva roll de förväntades ha. Vive le Pouf! 

Det här handlade uppenbarligen om mer än bara hår, mer än bara mode. Det här handlade om att kvinnorna hittade ett sätt att ge uttryck för sitt engagemang i aktuella frågor. De kunde plötsligt visa stöd för en viss person, åsikt eller beslut. Något de var ack så begränsade i att kunna uttrycka verbalt. 

Mer information

Mer information
Beskrivning

Frisyrer har genom tiderna använts kontinuerligt för att utrycka social status, grupptillhörighet, politiska åsikter och personliga intressen. Le Pouf, den höga, labyrintliknande håruppsättningen som var populär i Louis XVI’s Frankrike i slutet av 1700-talet, var inget undantag. Den var avantgarde, extravagant och unik – perfekt for Marie Antoinette. När Marie bar frisyren till sin man Louis XVI’s kröning var alla hovdamers blickar fixerade på henne och hennes avundsvärda hår. En trend är född.  

Le Pouf var verkligen ett konstverk. För att skapa den användes allt från ståltråd, tyg, gasbinda och djurhår. Namnet "Pouf" var ett beskrivande namn för hårstilen. Dynor och kuddar användes för att forma och strukturera håret så stort och högt som möjligt. Håret, tillsammans med löshår, fästes och formades för att slutligen sättas med en pomada gjord på animaliskt fett och parfym för att sedan pudras ordentligt.  

När grunden väl var lagd var det dags att börja dekorera. Här var det endast fantasin som satte gränserna. Dekorativa band, pärlor, juveler och fjädrar var bara en början. Det användes även blommor, uppstoppade djur, miniatyrskepp och små statyetter för att skapa de rätta kreationerna. 

En Pouf kunde dekoreras så att den gav uttryck för känslor, personliga intressen, firande av en specifik händelse eller tog ställning politiskt. 

Marie Antoinette kan kanske inte ta åt sig äran som upphovskvinna till Le Pouf men hon blev snabbt dess galjonsfigur. En av hennes mer minnesvärda skapelser var den hon bar för att fira Louis XVIs vaccination mot smittkoppor. En Pouf utsmyckad med symboler för Louis, läkarvetenskap och fred. Vaccination var ett kontroversiellt ämne i Frankrike på den tiden och Maries Pouf bidrog till att göra folkopinionen mer positiv. 

Ytterligare ett uppmärksammat tillfälle var när kvinnorna i hovet bar stora fartyg i håret för att visa sitt stöd för den franska kungliga flottan som kämpade ute till sjöss. 

Trenden letade sig så småningom även ut utanför noblessens kretsar och engagerade mindre bemedlade kvinnor, som i brist på annat dekorerade sina håruppsättningar med allt ifrån morötter till olika kålsorter.   

Så småningom tog Le Pouf-eran slut och lämnade plats för en ny tid i Frankrike och, inte minst, nya frisyrer. Väl värt att komma ihåg är dock att Le Pouf var så mycket mer än en frisyr. Den var ett djärvt och kreativt sätt för kvinnor att ta ställning och påverka samhället trots den passiva roll de förväntades ha. Vive le Pouf! 

Det här handlade uppenbarligen om mer än bara hår, mer än bara mode. Det här handlade om att kvinnorna hittade ett sätt att ge uttryck för sitt engagemang i aktuella frågor. De kunde plötsligt visa stöd för en viss person, åsikt eller beslut. Något de var ack så begränsade i att kunna uttrycka verbalt. 

Copyright © Björn Axén 2021. Björn Axén Retail AB, org. nr: 556545-4302