Vanliga frågor om vår e-handel

Saknar du din orderbekräftelse, vill läsa om våra fraktalternativ eller få veta vilka av våra produkter som är vegan? Här hittar du svaren på de flesta av dina frågor om Björn Axéns e-handel. Ta del av alla vanliga frågor här.

  • Var är min orderbekräftelse?
  • Orderbekräftelsen skickas inom nån minut efter att du genomfört ditt köp från oss. Om du ännu inte fått din orderbekräftelse inom 30 minuter är du välkommen att kontakta oss via formuläret här eller ringa på 08-545 27 350. Kontrollera även din skräppost, ibland kan orderbekräftelsen hamna där. 
  • Var är mitt paket?

  • Leveranstiden är mellan 1-4 vardagar. Om du fortfarande saknar notifikation från oss om att ditt paket är hanterat är du välkommen att kontakta oss här eller ringa på 08-545 27 350. Kontrollera din skräppost, ibland kan leveransbekräftelse hamna där.

    Du kan även logga in på Mina sidor här för att följa leveransstatus på din order.

  • Hur byter eller returnerar jag en vara?

  • Vi kan inte hantera byten i vår e-handel. Vill du byta din produkt får du först returnera den och sedan göra ett nytt köp. 

    Retur
    Det lättaste är om du packar din produkt väl skyddad i samma låda som den kom i. Om du vill lämna tillbaka en trycksatt sprayburk så gäller speciella regler, se information nedan.
    Returen skickar du till:

    Björn Axén Retail AB
    c/o Börjes Logistik & Spedition
    Tegelvägen 4
    (Port 10-11)
    382 92 Nybro

    Det är viktigt att du bifogar Retursedeln med din retur så att vi vet vem du är.

    Skriv ut retursedeln här

    Att hantera en retur tar 1-3 veckor. När returen godkänts skickar vi ett bekräftelsemail till dig samt gör en återbetalning till ditt konto eller uppdaterar din faktura.

    Notera att du själv står för returfrakten om du ångrar ditt köp. Det är även du som står för risken under returfrakten.

  • Retur av trycksatta sprayburkar

  • Om du vill returnera en trycksatt sprayburk är det enklaste att du returnerar den i samma förpackning som den kom i förmärkt med etiketten LQ-farligt gods. Om du tappat bort eller slängt din förpackning måste du skriva ut en ny LQ etikett här som du sedan klistrar fast på försändelsen.

    Fyll förpackningen med fyllnadsmaterial så den ligger säkert. I övrigt gäller de vanliga rutinerna för returer.

  • Vad kostar frakten?

  • Hämta hos ombud 49 sek
    Leveranstid: 2-4 vardagar.
    Vi samarbetar med Schenker och PostNord. Val av speditör beror på hur mycket din beställning väger eller om du har köpt en trycksatt sprayburk ex. en hårspray eller ett torrschampo. Aerosoler (sprayer) kan endast skickas med tjänsten Schenker Ombud. I de flesta fall kan du själv välja om du vill hämta ditt paket på hos ett PostNord- eller Schenkerombud.

    Varubrev 39 sek
    Leveranstid: 2-3 vardagar.
    Alternativet varubrev är aktuellt för beställningar som väger mindre än 500 gram samt är max 7 cm höga, 25 cm breda och kortare än 34 cm. cm. Om din brevlåda skulle vara för liten för försändelsen kommer den att gå vidare till ditt postombud. Trycksatta sprayburkar kan ej skickas som varubrev och kan endast skickas med tjänsten Schenker Ombud.


    Du får alltid fri frakt på beställningar över 300 kr.

  • Hur kan jag följa min leverans?

  • När din beställning är plockad och har lämnat vårt lager skickar vi en leveransbekräftelse per e-post tillsammans med en spårningslänk. Du hittar även spårningslänken under Mina sidor. Logga in här. Om du valt leveranssättet Varubrev kan vi tyvärr inte skicka en spårningslänk. 

  • Jag ångrar mitt köp, vad gör jag?

  • Om du ångrar ditt e-handelsköp ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt efter du lagt din beställning på kundservice@bjornaxen.se eller telefon 08-545 27 350. Om din beställning redan hunnit lämna vårt lager kan vi tyvärr inte stoppa den och du måste istället göra en retur.

    Du har 30 dagars ångerrätt från det att du hämtat ut ditt paket. Du står själv för returfrakten om du ångrar dig. 30 dagars ångerrätt gäller även när du köpt din produkt på någon av våra salonger. Ta med ditt kvitto.

    För att du ska få ångra ditt köp måste produkt och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Eventuell plombering får eller sigill får ej vara brutet.

  • Hur lång tid är leveranstiden?

  • Leveranstiden är mellan 1-4 dagar beroende på vilket leveransalternativ du väljer samt var i Sverige du bor. Här kan du läsa mer om de leveransalternativen vi erbjuder.

  • Hur reklamerar jag en vara?

  • Björn Axén följer Konsumentverkets regler för reklamationsrätt.

    Om du vill reklamera en produkt som du köpt i vår e-handel skickar du ett mail till kundservice@bjornaxen.se där du beskriver vad du upplever som fel med din produkt samt ange namn, telefonnummer och e-post. I vissa fall kommer vi be dig att skicka tillbaka produkten till oss, så det är viktigt att du inte slänger produkten förrän ditt ärende är avslutat.

    Produkten skickas då till:
    Björn Axén Retail
    Reklamation
    Birger Jarlsgatan 124
    114 20 Stockholm

    Kom ihåg att skicka med uppgifter om vad du heter samt hur vi kontaktar dig.

    Du kan självklart även lämna in produkter du köpt på bjornaxen.se på någon av våra salonger. Om du köpt produkten på någon av våra salonger ber vi dig lämna tillbaka den där. Ta med ditt kvitto.

    Vid godkänd reklamation återbetalar vi summan för dina produkter, eventuell frakt och returfrakt inom 30 dagar.

  • Hur skapar jag ett konto på bjornaaxen.se?

  • Du skapar ett konto på bjornaxen.se här. Du anger din e-postadress samt ett lösenord. På mina sidor kan du följa dina orders, enkelt repetera gamla e-handelsbeställningar, ändra kontaktuppgifter eller kommunikationspreferens samt se din orderhistorik. Just nu kan du bara se köphistorik på e-handelsbeställningar inte frisörbehandlingar.

  • Hur loggar jag in på mina sidor?

  • Du loggar in här genom att ange din e-postadress samt ditt lösenord. Om du glömt ditt lösenord beställer du enkelt ett nytt genom att klicka på länken glömt lösenord. Logga in här.

  • Levererar ni utomlands?

  • Nej, i dagsläget levererar vi endast inom Sverige.

  • Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

  • Om du glömt ditt lösenord klickar du på länken glömt lösenord så skickar vi ett nytt lösenord till den e-postadressen du angav när du registrerade dig.

  • Vad är Nöjd-kund-garanti?

  • Hos oss ska du alltid vara 100% nöjd med din behandling eller produkt. Vi kallar det för nöjd-kund-garanti.
     
    Vi lägger stor vikt vid konsultationen innan en behandling för att du ska få ett resultat som helt går i linje med dina förväntningar. Om du av någon anledning skulle vara missnöjd är du välkommen tillbaka till oss så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig igen. Självklart helt utan kostnad.

    Detsamma gäller köp av produkter från Björn Axéns eget varumärke samt Björn Axén Tools som du köpt via vår e-handel eller på någon av våra salonger. Om du av någon anledning inte är helt nöjd med din produkt får du helt utan kostnad lämna tillbaka den samt får hjälp med att välja en ny produkt som förhoppningsvis passar dig bättre. Det enda vi begär är att minst halva flaskans innehåll ska vara kvar samt att du berättar för oss vad du inte var nöjd med.

    Kontakta oss gärna på 08-545 27 350 eller kundservice@bjornaxen.se så berättar vi mer.

  • Vad betyder siffrorna i botten på min flaska?

  • På Björn Axéns förpackningar kan du finna en tryckt sifferkod som antingen startar med bokstäverna PD eller MD. PD står för Production Date (=produktionsdatum) och MD står för Manufacturing Date (=produktionsdatum). PD och MD är alltså samma sak. Efterföljande siffror är det datum som produkten har tillverkats. Ex MD080518 betyder att den är tillverkad 8 maj 2018. Så ordningen på siffrorna är alltså DAG/MÅNAD/ÅR. Denna information är inte ett lagkrav men Björn Axén anser att det är ett bra sätt för konsumenterna att känna till när produkten producerades.

  • Vad betyder märkningen ”Frisörernas favorit”?

  • Märkningen Frisörernas favorit baseras på en undersökning som vi gjort bland våra 100 frisörer under sommaren 2018 då alla frisörer fick möjlighet att rösta på sina personliga favoriter. Enjoy!

    Frisörernas 10-i-topp favoritprodukter:
    1. Salt Water Spray, 150 ml
    2. Fixing Hairspray, 250 ml 
    3. Powerful Volume Mineral Dry Paste, 80 ml
    4. Magic Style Brush 38 mm, 3102
    5. Dry Shampoo Sunny Grapefruit, 150 ml
    6. Organic Body Wash Caring Bergamot and Vanilla, 250 ml
    7. Heat Styling Protection, 150 ml
    8. Smoothing Cream, 150 ml 
    9. Volume Mousse, 200 ml
    10. Organic Body Scrub Energizing Orange, 250 ml

  • Vilka produkter passar mig?

  • Med hjälp av olika filter på vår hemsida kan du enkelt se vilka produkter som passar för just dina behov. Du kan till exempel filtrera på långt hår, kort hår, frissigt hår, fint hår etc. Du kan även filtrera på egenskaper som vegan, ekologiskt, fritt från parabener mm.

    Läs mer om produkterna under respektive kategori:
    Schampo
    Balsam
    Hårinpackning
    Hårolja och hårserum
    Hårstylingprodukter
    Värmeskydd
    Hårfärg
    Ekologiska hårprodukter
    Ekologiska kroppsprodukter
    Styling- och elverktyg
    Hårborstar

    Om du fortfarande har funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga Kundservice här eller på telefon 08-545 27 350.

  • Är Björn Axéns produkter testade på djur?

  • Björn Axéns produkter testas endast på människor, aldrig djur, och vi säljer inte våra produkter i länder som kräver djurförsök. Vi och alla andra djurvänner kan tryggt använda alla Björn Axéns produkter.

  • Vilka av Björn Axéns produkter är vegan? 

  • Nästan alla Björn Axéns vård- och stylingprodukter är vegan men några enstaka produkter innehåller råvaror som har animaliskt ursprung t.ex. bivax och keratin. På vår hemsida kan du enkelt se vilka produkter som är vegan.

  • Vilka av Björn Axéns hårprodukter är fria från parabener? 

  • Vi på Björn Axén har valt att använda andra konserveringsmedel än parabener i våra produkter. Konserveringsmedel måste finnas i alla produkter som innehåller vatten, annars förstörs produkten.

  • Vilka av Björn Axéns hårproduprodukter är fria från silikoner?

  • Alla Björn Axén Organic-produkter är silikonfria. Vissa av våra övriga produkter kan innehålla skonsamma silikoner för att uppnå önskad effekt. Om någon silikon anses tveksam för miljö- & hälsa så fasar vi ut den, t.ex. cyklosilikoner som finns i nästan alla andra håroljor på marknaden. Björn Axéns produkter är idag helt cyklosilikonfria vilket är mycket ovanligt på hårmarknaden.